Het huis - e-learning motiverende gespreksvoering
Methodiek
Hulpverleners in de welzijns- en gezondheidssector worden regelmatig geconfronteerd met riskant of problematisch middelengebruik bij hun cliënten. Mensen aanzetten om dit gedrag te veranderen, blijkt niet eenvoudig. Heel vaak zien deze cliënten hun gebruik niet als een probleem en komen ze met een andere hulpvraag, zoals slaapproblemen, maagpijn, huisvesting, schulden,... Als de hulpverlener adviseert om het gebruik te stoppen of te minderen, moet hij vaak vaststellen dat de cliënt dit niet opvolgt. Een cliënt die zijn gedrag verandert, hervalt vaak plots weer in zijn oude patroon. Het 'gebrek aan motivatie' en het 'steeds weer hervallen' bezorgt menig hulpverlener gevoelens van machteloosheid.
Motiverende gespreksvoering blijkt een effectieve aanpak om gedragsverandering te bevorderen, ook bij cliënten die nog niet gemotiveerd zijn. 'Het Huis' laat u kennismaken met de belangrijkste principes ervan.
Thema's: Middelen
Levensdomeinen: Zorg en welzijn
Types van strategieën: Educatie
Meer informatie
Deze materialen en/of diensten worden aangeboden door de Vlaamse Logo's:
Als u meer informatie over de materialen of diensten wilt, neemt u contact op met het Logo van uw gemeente
Deze materialen en/of diensten zijn ontwikkeld door:
vad@vad.be
Ga aan de slag met deze methodiek
Deze methodiek bevat volgende materialen en diensten:
- Gokken bij cliënten in OCMW en CAW
- Wegwijzer voor een alcohol- en drugbeleid op de sociale dienst van het OCMW
- SEM-J -screeningsinstrument
- Een alcohol- en drugbeleid in het CAW en Een alcohol- en drugbeleid op de sociale dienst van het OCMW
- me-ASSIST eerstelijnsgezondheidszorg en welzijnszorg (www.me-assist.com)
Haal de meegeleverde materialen / diensten af van de website van de ontwikkelaar: