Zoek preventiemethodieken
- (-) Remove Horen en zien filter Horen en zien (8)
-
Werkwijze audiometrie
De publicatie beschrijft de concrete werkwijze waarop een audiometrisch onderzoek bij kleuters en leerlingen van het eerste leerjaar wordt uitgevoerd. Het beschrijft eveneens de organisatorische aspecten van dit onderzoek.
-
Werkwijze SPIN-test
De publicatie beschrijft de organisatorische aspecten en de uitvoering van de SPIN-test door het CLB.
-
Standaard gehoor
De standaard gehoor beschrijft een richtlijnen en te volgen werkwijzen voor de screening naar neurosensorieel gehoorverlies bij schoolplichtige kinderen en jongeren. Deze screening wordt uitgevoerd tijdens systematische contactomenten die de CLB's aanbieden in het kader van hun werking binnen het begeleidingsdomein 'Preventieve Gezondheidszorg'. Meer concreet betreft het vier screeningsmomenten.
-
Wetenschappelijke onderbouw voor het audiometrisch onderzoek in de CLB's
In deze publicatie worden de wetenschappelijke argumenten toegelicht die de basis vormen voor de richtlijnen en de werkwijze van het audiometrisch onderzoek door de CLB's.
-
Opleidingsmateriaal voor de CLB-medewerker die zich wil bekwamen in de Standaard Gehoor
Een verzameling documenten, presentaties, film en e-modules die de CLB-medewerker ondersteunt in de competentie-ontwikkeling voor de toepassing van de richtlijnen van de Standaard Gehoor.
-
Wetenschappelijke onderbouw: tijdige detectie van lawaaischade
In deze publicatie worden voor de CLB's de wetenschappelijke argumenten toegelicht die de basis vormen voor de richtlijnen en de werkwijze bij de tijdige detectie van lawaaischade. Lawaaischade aan het binnenoor is een specifieke vorm van neurosensorieel gehoorverlies.
-
Rapport van de praktijktoets van de spraak-in-ruis test (SPIN) in de CLB's. Een onderzoek ter voorbereiding van de implementatie van de Standaard Gehoor in Vlaanderen.
Een wetenschappelijk rapport over de haalbaarheid en de validiteit van de SPIN-test van neurosensorieel gehoorverlies bij twee cohortes van jongeren: het vijfde leerjaar en het derde jaar secundair gewoon onderwijs. Het rapport bestaat uit drie delen: deel 1: situering en methode deel 2: kwantitatieve bespreking deel 3: kwalitatieve bespreking
-
Samenvatting van de richtlijn gehoor
Een beknopte samenvatting van de aanbevelingen opgebouwd uit implementatiefiches, werkkaarten en protocols voor de respectieve leeftijden die een gehoorscreening in het CLB krijgen aangeboden.