Zoek preventiemethodieken
- (-) Remove Algemene gezondheidsbevordering filter Algemene gezondheidsbevordering (9)
- (-) Remove Tabak filter Tabak (9)
- Alcohol (9) Alcohol-filter toepassen
- Beweging (5) Beweging-filter toepassen
- Drugs (9) Drugs-filter toepassen
- Gamen (4) Gamen-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (9) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gezond eten (5) Gezond eten-filter toepassen
- Gokken (4) Gokken-filter toepassen
- Milieugezondheid (4) Milieugezondheid-filter toepassen
- Psychoactieve medicatie (4) Psychoactieve medicatie-filter toepassen
- Sedentair gedrag (5) Sedentair gedrag-filter toepassen
- Themaoverschrijdend (4) Themaoverschrijdend-filter toepassen
- Val- en fractuurpreventie (1) Val- en fractuurpreventie-filter toepassen
-
Indicatorenbevraging 2015 Onderwijs - filmpje
In hoeveel Vlaamse scholen staat er nog een frisdrankautomaat? Op welke manier proberen scholen hun leerlingen te stimuleren om meer te bewegen? En hoeveel scholen nemen het verbod op de e-sigaret uitdrukkelijk op in hun schoolreglement? Het Vlaams Instituut Gezond Leven peilde in 2015 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) naar het gezondheidsbeleid van basis- en secundaire scholen. Op basis van relevante indicatoren wordt gekeken hoe de Vlaamse scholen de voorbije 3 jaar hun gezondheidsbeleid invulden.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuteronderwijs (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schootboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid. Bij elk verhaal horen ook een tiental activiteiten waaruit de leerkracht kan plukken om de betreffende vaardigheid te trainen.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Indicatorenbevraging 2015 Bedrijven - rapport
Hoeveel bedrijven in Vlaanderen bieden hun werknemers nog gesuikerde frisdranken aan? Op welke manier proberen bedrijven hun werknemers te stimuleren om meer te bewegen? En hoeveel bedrijven helpen hun werknemers te stoppen met roken? En hebben bedrijven aandacht voor alcohol en andere drugs? Het Vlaams Instituut Gezond Leven peilde in 2015 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) naar het gezondheidsbeleid van bedrijven. Waarom doen we deze bevraging?
-
Indicatorenbevraging 2015 Lokale besturen - rapport
Op welke manier proberen gemeenten hun inwoners te stimuleren om meer te bewegen? In hoeveel zwembaden en jeugdhuizen staan er frisdrank- en snackautomaten? En welke initiatieven nemen gemeenten om alcohol- en drugproblemen te voorkomen? Het Vlaams Instituut Gezond Leven peilde in 2015 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) naar het gezondheidsbeleid van lokale besturen. Waarom doen we deze bevraging? Een van de belangrijkste instrumenten van het Vlaamse beleid voor preventieve gezondheidszorg zijn de gezondheidsdoelstellingen.
-
Indicatorenbevraging 2015 Onderwijs - rapport
In hoeveel Vlaamse scholen staat er nog een frisdrankautomaat? Op welke manier proberen scholen hun leerlingen te stimuleren om meer te bewegen? En hoeveel scholen nemen het verbod op de e-sigaret uitdrukkelijk op in hun schoolreglement? Het Vlaams Instituut Gezond Leven peilde in 2015 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) naar het gezondheidsbeleid van basis- en secundaire scholen. Waarom doen we deze bevraging? Een van de belangrijkste instrumenten van het Vlaamse beleid voor preventieve gezondheidszorg zijn de gezondheidsdoelstellingen.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuterond. (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schoolboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid.
-
Indicatorenbevraging 2015
In hoeveel Vlaamse scholen staat er nog een frisdrankautomaat? Op welke manier proberen gemeenten hun inwoners te stimuleren om meer te bewegen? En welke initiatieven nemen bedrijven om hun werknemers te helpen stoppen met roken? Het antwoord op deze en andere vragen vind je terug in de ‘indicatorenbevraging’.