Zoek preventiemethodieken
- (-) Remove Gamen filter Gamen (8)
- (-) Remove Psychoactieve medicatie filter Psychoactieve medicatie (8)
- (-) Remove Tabak filter Tabak (8)
- Alcohol (8) Alcohol-filter toepassen
- Algemene gezondheidsbevordering (4) Algemene gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Drugs (8) Drugs-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidsbevordering (4) Geestelijke gezondheidsbevordering-filter toepassen
- Gokken (8) Gokken-filter toepassen
- Themaoverschrijdend (3) Themaoverschrijdend-filter toepassen
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuterond. (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schoolboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid.
-
Het gat in de haag, soc vaard kleuteronderwijs (3-6 jaar)
'Het gat in de haag' is een evidence based methodiek voor het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden van kleuters. 'Het gat in de haag' bestaat uit 3 schootboeken, één voor elke kleuterklas. In elk boek staan 10 voor kleuters zeer herkenbare verhalen met prachtige kijkplaten. Elk verhaal belicht een andere sociale vaardigheid. Bij elk verhaal horen ook een tiental activiteiten waaruit de leerkracht kan plukken om de betreffende vaardigheid te trainen.
-
Online vormingsaanbod VAD
Online vormingen die vanop je eigen bureau, en op je eigen tempo te volgen zijn. Onder andere over productinformatie, het MMM-model, het ontstaan van middelengerelateerde- en verslavingsproblemen, enzovoort.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
TOPspel, soc vaard basisschool (6-12 jaar)
TOPspel is een revolutionaire methodiek die ontwikkeld werd door De Sleutel, op basis van het evidence based Good Behaviour Game. TOPspel traint de persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen in de lagere school. De ingrediënten van TOPspel zijn teamwork, afspraken maken en positieve bekrachtiging. Gewenst gedrag wordt op een positieve en speelse manier ingeoefend. TOPspel bestaat uit een training (meestal van een heel schoolteam), een speldoos en een website. Leerkrachten worden gedurende een volledig (school)jaar begeleid.
-
Unplugged, drugprev en soc vaard sec ond (12-18 jaar)
Unplugged is een methodiek voor drugpreventie voor de drie graden van het secundair onderwijs, die het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden hoog in het vaandel draagt. In elke graad is de methodiek afgestemd op de noden van leerlingen, leerkrachten en school. Hoewel deze materialen vrij te verkrijgen zijn, is het aangewezen dat leerkrachten die hier gebruik van willen maken een training volgen. Trainingen kunnen georganiseerd worden in de school, maar er zijn ook open trainingen waarvoor leerkrachten zich individueel kunnen inschrijven.
-
Unplugged, drugprev en soc vaard sec ond (12-18 jaar)
Unplugged is een methodiek voor drugpreventie voor de drie graden van het secundair onderwijs, die het trainen van persoonlijke en sociale vaardigheden hoog in het vaandel draagt. In elke graad is de methodiek afgestemd op de noden van leerlingen, leerkrachten en school. Hoewel deze materialen vrij te verkrijgen zijn, is het aangewezen dat leerkrachten die hier gebruik van willen maken een training volgen. Trainingen kunnen georganiseerd worden in de school, maar er zijn ook open trainingen waarvoor leerkrachten zich individueel kunnen inschrijven.
-
VAD-leerlingenbevraging. Drugbeleid op school
Sinds het schooljaar 2000-2001 organiseert VAD een leerlingenbevraging over alcohol en andere drugs bij jongeren in het secundair onderwijs. Werken aan een drugbeleid op school impliceert het doorvoeren van een verandering in de school. Of het nu gaat over het bijsturen van een bestaand beleid of de prille ontwikkeling van een drugbeleid, het gaat altijd om een complex proces.