Onderwijs
SECUNDAIR ONDERWIJS
Kriebelt het om te werken aan gezondheid in het secundair onderwijs? Fantastisch! Met welke gezondheidsthema's kan je aan de slag? Hoe zorg je voor een ruimer gezondheidsbeleid? En waar en hoe start je daarmee? Je ontdekt het hier.
Op zoek naar de sleutel tot een gezondere klas én leer- en leefomgeving? Ontdek het in de gratis online Gezonde School sessies in het najaar.
Voor leerkrachten secundair onderwijs staan deze sessies op de planning:
- 💋 Relationele en seksuele vorming in superdiverse klassen - 23 september - 10u tot 11u
- 📱Ontdek hoe je je leerlingen helpt om te gaan met hun groeiende lichaam en de rol van sociale media - 17 oktober - 9u tot 10u
- 🕺 Meer beweging in je lessen integreren? Kom en ontdek SWEEP! - 14 november - 10u tot 11u
- 🙁 Leer hoe je kan omgaan met zelfmoordgedachten bij leerlingen - 9 december - 14u tot 15u
Wil jij werk maken van een gezondheidsbeleid op school? Mooi zo! Wellicht nemen jullie al heel wat initiatieven waarvan je kan vertrekken.
Enkele aandachtspunten:
Ongeacht aan welk thema je werkt, zijn dit belangrijke zaken om mee te nemen:
- Vertrek steeds vanuit de brede definitie van gezondheid (fysiek, mentaal, sociaal)
- Werk stap voor stap
- Zet in op een mix van strategieën:
- Educatie = alle initiatieven die de school neemt om leerinhouden (kennis, vaardigheden en attitudes) over gezondheid actief aan te brengen. Bv. lessen, klasgesprekken, affiches, theatervoorstelling, gezondheidsdag, …
- Omgevingsinterventies = aanpassingen in de fysieke of sociale schoolomgeving die de gezonde keuze de meest voor de hand liggende keuze maken.
- Afspraken en regels = afspraken of regels in het schoolreglement, informele afspraken, wetgeving
- Zorg en begeleiding = zorg en begeleiding die jullie aanreiken aan leerlingen met (vermoedelijke) gezondheidsproblemen.
- Betrek leerlingen, ouders en schoolteam
Aan de slag met de beleidsmethodieken:
- Gezonde School voor de thema's voeding, beweging en lang stilzitten, roken en vapen, mentaal welbevinden en gezondheid en milieu. Deze biedt drie basisinstrumenten die je helpen om stap voor stap te evolueren van losse acties naar een samenhangend gezondheidsbeleid.
- Drugbeleid op School (DOS) is jouw gids voor de thema's alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gamen en gokken. Deze gids is uitgewerkt voor secundaire scholen, maar ook een lagere school kan inspiratie opdoen in het draaiboek DOS. Verder is de uitwerking van een beleid in het lager onderwijs iets minder uitgebreid en, meer dan op regels en procedures, gefocust op voorbeeldgedrag van leerkrachten (en ouders) en op omgevingsinterventies die bijdragen aan het algemene welbevinden van de leerlingen als beschermende factor tegen risicogedrag. Hier lees je specifieke info over alcohol- en drugpreventie in het lager onderwijs.
- Grenswijs helpt je bij een beleid rond psychische, emotionele en lichamelijke integriteit.
- Het suïcidepreventiebeleid in het onderwijs. Wil je weten wat je kan doen en hoe je kan communiceren in moeilijke situaties (bijvoorbeeld bij vage signalen, crisissituaties, na een poging of na een zelfdoding)? Maak dan met de ondersteuning van CGG-SP een draaiboek op maat van jouw school.
Extra pluspunt?
Een extra pluspunt is dat het gezondheidsbeleid kan gelinkt worden aan de onderwijsdoelen, het decreet leerlingenbegeleiding en het referentiekader onderwijskwaliteit. Allemaal erkenningsvoorwaarden voor een school. Het is dus een win-win voor jou als school om gezondheidsthema’s regelmatig op de agenda te plaatsen.
Benieuwd naar hoe scholen het vandaag doen?
Check recente cijfers over een preventief gezondheidsbeleid in het secundair onderwijs op de Preventiepeiling in het secundair onderwijs.
De 15 Logo’s (lokaal regionaal gezondheidsoverleg en -organisatie) in Vlaanderen en Brussel ondersteunen en stimuleren regionale en lokale actoren die kunnen bijdragen aan gezond leven in een gezonde omgeving. Of in het geval van scholen: gezonde leerlingen in een gezonde school.
Je kan als school bij het Logo terecht voor materialen en projecten om een gezonde levensstijl te promoten.
De Logo’s doen beroep op de expertise en de methodieken van de Vlaamse partnerorganisaties, zoals het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw, het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), het Vlaams instituut Mondgezondheid Gezonde Mond, het Vlaams Kenniscentrum voor eet- en gewichtsproblemen Eetexpert...
Naast een professioneel team vormen ze ook een netwerk van gezondheidspartners die elkaar versterken.
De Vlaamse gezondheidsdoelstellingen bieden de achtergrond van de Logowerking. Alle gegevens van de Logoteams vind je op www.vlaamselogos.be.
Zoeken in WegWijzer Onderwijs
Preventie wat is dat nu juist? En welke organisaties zijn daarin actief? Hoe verklein je gezondheidsongelijkheid? En hoe speel je in op gedragsverandering? Ontdek het nu.